Strategia marki to pojęcie często kojarzone z dużymi brandami. Jeśli do tej pory i Ty tak uważałeś, chciałbym pokazać Ci, jak ważne jest, aby nawet mała firma wytworzyła silną, a przede wszystkim jednolitą strategię.
Czym jest marka?
Kiedy myślisz o konkretnej marce, prawdopodobnie pierwsze, co nasuwa Ci się na myśl to jej nazwa, logo oraz oferowane produkty lub usługi. Niezaprzeczalnie są to niezwykle ważne elementy, jednakże w rzeczywistości przemyślana marka to znacznie więcej.
Marka to osobowość Twojej firmy. W jej skład wchodzą również te elementy, które nie są dostrzegalne gołym okiem, takie jak: wyznawane wartości, komunikaty kierowane do klientów oraz odczucia, opinie czy skojarzenia, które generuje.
Niestety, rynek potrafi być bezlitosny. Nawet jeśli będziesz oferować doskonałe produkty czy usługi, lecz Twoja marka nie będzie spójna, prędzej czy później konkurencja Cię wyprzedzi. Dlaczego? Ponieważ klienci lubią wiedzieć, z kim mają do czynienia, a kiedy sam nie potrafisz zdefiniować swojej marki, nie będą potrafili tego również zrobić Twoi odbiorcy.
Marka z pomysłem
Współczesny odbiorca jest wymagający, co jednak nie powinno nas dziwić. Klient może przebierać w morzu różnorodnych firm, często oferujących podobne produkty czy usługi i to do niego należy wybór. Ostatecznie wygrywa ta, która w jakiś sposób przyciągnie jego uwagę oraz zatrzyma ją na dłużej.
Dlatego właśnie marki z pomysłem mają dużo większe szanse. Dlaczego? Ponieważ oferują coś unikatowego i cennego z punktu widzenia klienta oraz potrafią zaintrygować odbiorcę.
Strategia marki kluczem do sukcesu
Niestety, szansa, że zaintrygujesz odbiorcę bez świadomego planu działania, jest niewielka. Kluczem do sukcesu jest przemyślana strategia marki, która pomoże Ci wyróżnić się spośród tysięcy podobnych firm.
Strategia marki to ustrukturyzowany system połączeń pomiędzy jej kluczowymi elementami. Możemy traktować ją jako swego rodzaju drogowskaz, pomagający odpowiedzieć na kluczowe pytania, takie jak: jaka jest twoja marka, kto jest jej odbiorcą, jakie są jej cele i w którą stronę podąża? Strategia jest kluczowa dla rozwoju firmy, gdyż pomaga określić, co wyróżnia markę i jaki typ klientów może tym samym zainteresować.
Strategia marki — co zyskujesz?
Przemyślana strategia marki, sprawi że zyskasz więcej niż możesz się spodziewać!
- Punkt przewagi — ze strategią Twoja marka przestanie być nijaka, a stanie się spójna, przejrzysta, a co najważniejsze interesująca.
- Obietnica — dzięki jasnemu przekazowi, klienci będą wiedzieli, czego mogą się spodziewać, wybierając Twoją firmę oraz co wyróżnia ją na tle innych. Dzięki temu będą gotowi zapłacić więcej.
- Drogowskaz — strategia marki jest ważnym krokiem naprzód, gdyż pozwala określić kierunek rozwoju firmy. Dzięki niej wiesz, jakie decyzje podejmować, gdyż masz jasno wyznaczony cel.
- Identyfikacja — strategia marki nadaje Twojej firmie osobowość, dzięki której nie tylko Twoi klienci mogą identyfikować się z firmą, ale również jej pracownicy. Wiedząc, jakie są wasze cele, będą czuli się odpowiedzialni za dalsze losy firmy, dzięki czemu wspólnie będziecie pracować na sukces.
- Spójna marka to silna marka — dzięki niej przyciągniesz nie tylko klientów, ale również utalentowanych i wysoce wykwalifikowanych pracowników oraz silnych partnerów biznesowych.
Jak widzisz, określenie jasnej strategii marki może przynieść Ci ogromne korzyści, które w widoczny sposób przyczynią się do osiągnięcia sukcesu. Postaw na przemyślany plan działania, a wyróżnisz się na tle konkurencji, przyciągniesz klientów oraz zapiszesz się w świadomości odbiorców!