Rozpoznawalna i ceniona przez klientów marka przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim kojarzy się z pewnym zestawem użyteczności i cech. Jest synonimem jakości sprzedawanych przez nas produktów lub świadczonych usług. Brand sam w sobie stanowi także wartość niematerialną - można go wycenić i sprzedać. Sukces zaczyna się od skutecznej strategii marketingu marki.
Czym jest strategia marki?
Strategia marketingu marki to długofalowy plan składający się z działań, które mają doprowadzić do określonego sposobu postrzegania brandu przez konsumentów i wyróżnienia go od konkurencji. W planie strategicznym zostają określone cechy, z jakimi powinny kojarzyć się wyroby lub usługi danego przedsiębiorcy. Następnie należy zastanowić się nad instrumentami marketingu marki, które umożliwią osiągnięcie oczekiwanego wizerunku. W strategii należy zawrzeć kanały komunikacji z odbiorcami (np. social media, spotkania bezpośrednie), a także formy promocji (reklama TV, linki sponsorowane).
Jak sformułować strategię marketingu marki?
Zacznij od podstaw, czyli od klienta. Zastanów się, jakie ma potrzeby, oczekiwania i wymagania. Pomyśl, w jaki sposób mógłbyś zaoferować korzyści płynące z zakupu Twoich produktów bądź usług. Postaw na realną wartość, którą konsument otrzyma dzięki wybraniu Twojej marki i zaprezentuj ją jak najlepiej.
Marketing marki musi koncentrować się na dotarciu do wybranej grupy klientów. Odpowiedź sobie na pytanie: z jakich mediów najczęściej korzystają odbiorcy? W jaki sposób dokonują zakupów? Gdzie szukają informacji o nowych produktach? Co jest dla nich ważne? Jeśli chcesz dotrzeć do młodych ludzi, Twoja marka musi być aktywnie promowana w social media. Dzięki portalom społecznościowym brandy są obecne w życiu swoich klientów.
Wzmacniaj wartości, z którymi chcesz się utożsamiać. Marketing marki pomoże Ci kreować określony wizerunek. Np. poprzez sponsorowanie zawodów sportowych wskażesz konsumentom, że cenisz zdrowy tryb życia. W ten sposób będziesz promował określony system wartości, a klienci będą z nim kojarzyć Twój brand.
Nie zapomnij o konieczności wprowadzania zmian. Marketing marki musi ewoluować wraz z konsumentami. Obserwuj ich zachowania, analizuj trendy i twórz od nowa swój plan strategiczny.