Zastanawiasz się, dlaczego niektóre firmy przyciągają klientów, a inne są zmuszone po krótkim czasie zrezygnować z własnego biznesu? Zastanawiasz się, w czym tkwi fenomen, dzięki któremu firma staje się rozpoznawalna na szeroką skalę? Siłą napędową są ... ludzie. To oni tworzą podwaliny marki - rozpoznawalnej i budzącej pozytywne skojarzenia.
Konfucjusz twierdził, że wystarczy robić w życiu to, co się lubi, by nie przepracować ani jednego dnia. Jakże aktualny jest ten cytat, który - niczym mantrę - powtarzają osoby, które chcą otworzyć własny biznes. Problem w tym, że sama chęć się nie liczy. Trzeba mieć pomysł oraz wizję, która będzie zarażać i przyciągać najlepszych - pracowników i partnerów biznesowych.
Przekonać do swojej idei
Każda wielka marka miała kiedyś swój początek, który opierał się na wizji jednego człowieka - właściciela firmy. Silna idea i podążanie wyznaczoną ścieżką to klucz do sukcesu, który okazał się być doskonałym początkiem choćby dla Richarda Bransona - obecnie miliardera, a kiedyś studenta bez środków finansowych, by założyć swój pierwszy biznes. Jednak ciekawy i unikatowy pomysł na sklep muzyczny oferujący sprzedaż wysyłkową oraz wiara we własne możliwości sprawiły, że w ciągu 2 lat jego istnienia, Branson zarobił środki na założenie wytwórni płytowej, studia nagrań i butiku muzycznego. Chociaż już za młodu stał się biznesmenem, zachował pokorę i stopniowo realizował swoje kolejne cele. To przekonało innych do jego idei, pozwalając zbudować silną markę. Stworzył imperium Virgin, stając się założycielem biura podróży, wirtualnego operatora komórkowego, zespołu Formuły 1 (Virgin Racing).
Wizja, która przyciąga niczym magnes
Jeżeli właściciel firmy krok po kroku będzie wcielał w życie swoją wizję i będzie do niej przekonany, osiągnie sukces. Będzie wzmacniał świadomość marki poprzez przyciąganie dobrych pracowników - takich, którzy utożsamiają się z ideą i chcą stanowić jej część. Dzięki temu praca przestanie być dla nich tylko "maszynką do zarabiania pieniędzy", ale przede wszystkim pasją. Z wielkim zaangażowaniem będą realizować cele i idee zgodnie z założeniami marki.
Utożsamianie się pracowników z wizją właściciela firmy będzie widoczne w kontaktach z klientami. Kontrahenci, widząc zaangażowanie i podejście do realizowania idei marki, sami chętnie podejmą współpracę. Staną się lojalnymi partnerami biznesowymi, którzy będą chcieli stać się częścią tej marki - zarówno z uwagi na wizję, jak i podejście pracowników do realizowania głównej idei firmy. Klienci dadzą też początek kolejnym kontaktom biznesowym, rekomendując markę innym.
Jeżeli chcesz stworzyć silną markę, musisz inspirować zarówno pracowników, jak i klientów. Tak, by ich przyciągać i zatrzymać na dłużej. Zadziała to niczym efekt kuli śnieżnej, pozwalając rozrosnąć się marce na wielką skalę.
Pozostać sobą i zachować unikatowość
Pamiętaj, że pracownicy, partnerzy biznesowi i potencjalni klienci Twoją firmę będą oceniać przez Twój pryzmat. Dlatego na każdym etapie budowania marki musisz pozostać sobą i wiernie realizować koncepcję. Ważne jest przy tym, by zachować unikatowość. Jeśli Ci się to uda, pracownicy i klienci sami dotrą do Twojej firmy.
Pamiętaj, że ludzie to ważny kapitał. Bezcenny kapitał, na bazie którego możesz zbudować solidną markę i osiągnąć sukces. Musisz tylko konsekwentnie realizować swoją wizję - bez oglądania się za siebie. Czerp przy tym przykłady z najlepszych (choćby Richarda Bransona), ale nigdy nie kopiuj i nie wcielaj w życie cudzych pomysłów, jeśli nie są zgodne z Twoją wizją. Inspiruj się, pozostań sobą i zbuduj markę opartą o ludziach popierających ideę.