Strona główna Blog Pareto – złota zasada, która pomoże Ci rozwinąć firmę

Pareto – złota zasada, która pomoże Ci rozwinąć firmę

Pareto – złota zasada, która pomoże Ci rozwinąć firmę

Posiadanie własnej firmy bardzo często wiąże się z realizacją obranej przez nas życiowej drogi. W wielu jednak przypadkach kierunek, w którym podążamy nie zawsze jest słuszny. Dlaczego tak się dzieje? I co zrobić, aby pójść w dobrą stronę? Odpowiedź na to pytanie zawiera się w zasadzie Pareto.

Pareto – o co tutaj chodzi?

Zasada Pareto stosowana jest bardzo powszechnie w ekonomii i dziedzinie zarządzania. Dlaczego? Ponieważ jest skuteczna. Trzeba jednak dobrze ją zrozumieć, by móc czerpać korzyści. Jeśli to zrobisz, rozwiniesz swoją firmę i odniesiesz sukces, na który tak bardzo czekasz. Jej zadaniem jest pomoc w ustaleniu priorytetów, w określeniu celu. W praktyce bowiem wiele osób popełnia błąd, koncentrując się na elementach, które mają pomóc nam w osiągnięciu celu, a nie na nim samym. Owszem, są one istotne, ale nie kluczowe. Kluczowym nadal pozostaje cel, który musi być jasno sprecyzowany.

Cel – to wokół niego musisz się skoncentrować

Dobrze sprecyzowany cel to pierwszy krok do sukcesu. Dzięki niemu ustalisz priorytety, doskonale zorganizujesz czas, a tym samym osiągniesz maksymalne wyniki w jak najkrótszym czasie. Czy nie o to Ci chodzi? Oczywiście, że o to. Rzecz w tym, że zaangażowanie w rozwój swojej firmy bardzo często pociąga za sobą różnego rodzaju niebezpieczeństwa. A jednym z nich jest zmiana toru myślenia i utrata z widoku postawionego wcześniej celu.

Cel się nie zmienia!

A bynajmniej nie powinien się zmienić. Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie własnej firmy, trzymanie się wytyczonego celu jest kluczowe. W przeciwnym razie łatwo zbłądzisz z drogi na jego szczyt. Wystarczy, że pojawi się inna myśl, może związana ze zmianą prowadzonego biznesu, a Ty za nią pobiegniesz, pozostawiając dotychczasowy dorobek, często przekreślając dotychczasowe zaangażowanie, czy poświęcając to wszystko, co już osiągnąłeś dla czegoś nowego.

Zrealizuj cel do końca

Nie rezygnuj z niego tylko dlatego, że gdzieś na horyzoncie Twoich myśli pojawił się nowy pomysł. Zmiana kierunku zaangażowania w sytuacji, gdy jeszcze nie osiągnąłeś celu, gdy czas przeznaczony na jego osiągnięcie nie minął, jest dla Ciebie po prostu niekorzystne. Szczególnie, jeśli nowy cel w swojej definicji, w jaką go ubrałeś, bardzo przypomina cel poprzedni. Dla Ciebie będzie oznaczało to bowiem nic innego, jak dodatkowe nakłady czasu i pracy, przy czym wszystko jakbyś zaczynał od nowa, a stary cel nie był już wyznaczonym do osiągnięcia.

Musisz ustalić priorytety

Bez nich Twoje działania będą po prostu chaotyczne, a Ty zamiast iść konsekwentnie obraną drogą, będziesz ciągle z niej zbaczał. I w tym właśnie pomoże Ci zasada Pareto. Jeśli zgodnie z nią przyjmiesz, że 20% wszystkich podejmowanych przez Ciebie działań ma aż 80% wpływu na Twoją firmę, to musisz jasno określić, co kryje się w tych 20% i przestać "rozmieniać je na drobne". Bo właśnie tam odnajdziesz czynniki sukcesu Twojej firmy. Idąc dalej tym tokiem myślenia, skoncentruj się na tym, że to 20% klientów generuje 80% przychodów firmy. Jeśli tak jest w Twoim przypadku – odpowiedz sobie na pytanie, co ich wyróżnia i w jaki sposób takich klientów pozyskać.

Kolejna zależność, w której warto zastosować zasadę Pareto – to koncentracja czasu pracowników na tych czynnościach, które znajdują się w 20%. Tutaj musisz zastanowić się, jak te czynności, które są kluczowe możesz - jako pracodawca i właściciel firmy - ulepszyć, przyspieszyć czy usprawnić. W każdym aspekcie musisz więc wyznaczyć priorytet. Tylko wtedy ułożenie rangi stawianych przez Ciebie celów czy zadań będzie miało sens.

Zasada Pareto jest rozwiązaniem dla tych wszystkich przedsiębiorców, którym zależy na rozwoju własnej firmy. Jej fenomen tkwi w odkrywaniu przez tę zasadę w Twoim przedsiębiorstwie zależności przyczynowo-skutkowych. Stosując się do niej, zawsze znajdziesz odpowiedź na pytanie o to, co ma rzeczywisty wpływ na rezultaty osiągane przez Twoją firmę. Dzięki niej będziesz trzymać się jasno wytyczonego celu i konsekwentnie oraz skutecznie dążyć do jego realizacji.


Spodobał Ci się artykuł? Poleć znajomym:

Autor

Doradca i strateg marketingowy

CEO & Founder IDEAWAY®


Warto przeczytać również

comments powered by Disqus



Twitter

Oddaje głos moim Klientom

Nikt lepiej nie opowie o moim warsztacie pracy niż moi klienci. Tutaj przeczytasz opinie o moich dokonaniach, warsztacie pracy oraz o efektach moich działań. To opisy realnych korzyści wielu współpracujących ze mną firm.

Mam nadzieję, że niedługo w tym miejscu będzie można przeczytać także i Twoje ciepłe słowa o mojej pracy.

Referencje

(...) Jesteśmy pod wrażeniem profesjonalizmu i pewności, z jaką Pan Piotr wyznaczał kolejne działania do podjęcia. Otrzymaliśmy spójną strategię marketingową, zakładającą wszechstronny rozwój, indywidualne rozwiązania i efektywne metody docierania do odbiorców. (...)


Robert Szewczyk
Kierownik d/s Operacji Działan Marketingowych
Pobierz PDF Zetor Polska Sp. z o.o.

Mój biznes
Agencja IDEAWAY®

Jestem założycielem i CEO agencji, która wprowadza nową jakość na rynku marketingu w Internecie.

IDEAWAY®

Okiem eksperta
Piszę dla:

Jestem redaktorem portalu internetowego „Biznes musi sprzedawać” oraz członkiem Klubu Strategów Marketingu.

Klub Strategów MarketinguBiznes Musi Sprzedawać

Bądźmy w kontakcie
Tu mnie znajdziesz

Aktywnie udzielam się także w sieciach społecznościowych. Dodaj mnie do swoich kontaktów.