Strona główna Blog Sprzedawca pozytywnych emocji – czyli czego szuka klient

Sprzedawca pozytywnych emocji – czyli czego szuka klient

Sprzedawca pozytywnych emocji – czyli czego szuka klient

Świadcząc usługi czy sprzedając towar, z pewnością stawiasz sobie za cel wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów. Jednak bardzo często oczekiwania te zawężamy do konkretnego produktu czy usługi. A przecież wraz z nimi sprzedajemy coś znacznie więcej - zaspokojenie potrzeb i konkretne emocje.


Postaw się w roli klienta


Aby łatwiej było Ci zrozumieć, co staram się powiedzieć, chcę, abyś teraz postawił się w roli klienta. Powiedzmy, że szukasz nowego sprzętu elektronicznego czy telefonu. I w pierwszej chwili na myśl nasuwa Ci się kwestia tego, że ważne dla Ciebie jest nie tylko, aby mieć ten sprzęt, ale żeby mieć sprzęt dobrej jakości, który pozwoli Ci zaspokoić Twoje potrzeby. Nie bierzesz pierwszego lepszego modelu, tylko dlatego, że jest najtańszy. Cały czas poszukujesz. Ale czego? Skoro każdy model pozwoli Ci praktycznie na zaspokojenie potrzeby. Ale nie każdy już pozwoli poczuć się wyjątkowo. Tylko te, które w Twoich oczach wiążą się z prestiżem czy komfortem będą godne Twojej uwagi.


Nie chcesz czuć się gorszym, wybierając produkt z najniższej półki. Wybierasz więc ten, który kojarzy Ci się pozytywnie. Dlatego też w procesie sprzedaży, który Ty - jako firma prowadzisz na co dzień - musisz o tym pamiętać. Do swoich towarów czy usług musisz podejść w sposób wykraczający poza sferę materialną. Ważne, abyś zrozumiał, że dla klienta to, co on kupuje, ma dodatkowe znacznie. Myśli o tym, bazując na uczuciach, które mu towarzyszą. Wszystko, co nabywa związane jest z emocjami, które automatycznie budzą się w jego umyśle. Teraz już wiesz, że nie możesz być po prostu przedsiębiorcą, ale sprzedawcą pozytywnych emocji.


Niech nie zabraknie ich w Twoim przekazie


Aby jeszcze dogłębniej udowodnić Ci, jak ważną rolę odgrywają w procesie sprzedaży emocje, proszę abyś teraz wyobraził sobie sytuację, która niewątpliwie miała w Twoim życiu miejsce niejednokrotnie (a jeśli nie w Twoim, to byłeś jej świadkiem). Sytuację, gdy klient zdecydowany na zakup, ostatecznie rezygnuje, bo sprzedawca zwyczajnie go zniechęcił. Takie sytuacje zdarzają się na co dzień. I to wcale nie musi być tak, że wchodzisz do sklepu i odpycha Cię zamiast uprzejmego „dzień dobry”, gburowate i wymuszone „słucham”… „dla Pana”… Często bywa tak, że podczas rozmowy, która miło się zaczęła, sprzedawca wywołuje u klienta negatywne emocje. Mogą one wiązać się z lekceważącym tonem czy po prostu mało sympatycznym podejściem do klienta. I to wystarczy, aby skutecznie go do siebie zniechęcić. A Ty jako sprzedawca musisz to doskonale rozumieć.


Cena zazwyczaj nie jest czynnikiem decyzyjnym


Wielu przedsiębiorców uważa, że przepisem na sukces jest niska cena sprzedawanych towarów i usług. Inni twierdzą, że tylko cena wysoka, którą można zareklamować jako idącą w parze z wysoką jakością. A jak jest w praktyce?
Wyobraź sobie dwa stojące obok siebie stoiska na bazarze, na którym sprzedawane są te same warzywa. Jedno ze stoisk obsługuje bardzo uprzejma pani, która uśmiechem wita klientów i z pasją opowiada o produktach. Przy drugim stoi kobieta naburmuszona, lakonicznie odpowiadająca na pytania, stwarzająca wrażenie wykonującej pracę z przymusu. Jak uważasz, do której ustawią się kolejki? I czy różnica cen warzyw odegra znaczącą rolę? No właśnie! Kluczowe dla decyzji klienta, będą emocje, jakie sprzedawca mu zapewni.


Bądź pozytywny - to się opłaca!


Sprzedawanie pozytywnych emocji opłaca się podwójnie. Po pierwsze dlatego, że doskonale wpisują się one w oczekiwania klientów – te oczekiwania, o których żaden z nich nie mówi, a które odgrywają kluczową rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Po drugie – każda pozytywna emocja wypuszczona w świat wraca do Ciebie w postaci dobrych wrażeń. Ty sam będziesz pozytywnie nakręcał się do działania, a zadowolenie klientów stanie się dodatkowym bodźcem. W tym, co robisz znajdziesz więc nie tylko sens, ale też tak bezcenną radość. Dlatego też w każdym kliencie dostrzegaj nie tylko jego potrzeby materialne.


Spodobał Ci się artykuł? Poleć znajomym:

Autor

Doradca i strateg marketingowy

CEO & Founder IDEAWAY®


Warto przeczytać również

comments powered by Disqus



Twitter

Oddaje głos moim Klientom

Nikt lepiej nie opowie o moim warsztacie pracy niż moi klienci. Tutaj przeczytasz opinie o moich dokonaniach, warsztacie pracy oraz o efektach moich działań. To opisy realnych korzyści wielu współpracujących ze mną firm.

Mam nadzieję, że niedługo w tym miejscu będzie można przeczytać także i Twoje ciepłe słowa o mojej pracy.

Referencje

(...) Jesteśmy pod wrażeniem profesjonalizmu i pewności, z jaką Pan Piotr wyznaczał kolejne działania do podjęcia. Otrzymaliśmy spójną strategię marketingową, zakładającą wszechstronny rozwój, indywidualne rozwiązania i efektywne metody docierania do odbiorców. (...)


Robert Szewczyk
Kierownik d/s Operacji Działan Marketingowych
Pobierz PDF Zetor Polska Sp. z o.o.

Mój biznes
Agencja IDEAWAY®

Jestem założycielem i CEO agencji, która wprowadza nową jakość na rynku marketingu w Internecie.

IDEAWAY®

Okiem eksperta
Piszę dla:

Jestem redaktorem portalu internetowego „Biznes musi sprzedawać” oraz członkiem Klubu Strategów Marketingu.

Klub Strategów MarketinguBiznes Musi Sprzedawać

Bądźmy w kontakcie
Tu mnie znajdziesz

Aktywnie udzielam się także w sieciach społecznościowych. Dodaj mnie do swoich kontaktów.