Strona główna Blog Mała firma - Wielka Marka

Mała firma - Wielka Marka

Mała firma - Wielka Marka

Dobry wizerunek marki, jej rozpoznawalność to nie przywilej nadany wielkim przedsiębiorstwom. Bo każda, nawet najmniejsza firma może być rozpoznawalna, najlepsza z perspektywy klienta. Może i powinna. Bo zasady rynku są nieubłagalne. Jeśli nie tworzysz marki, nie przesz do przodu, by w swojej branży wyznaczać najwyższe standardy, a nie tylko dorównywać do najlepszych, to Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu regularnie spadają.

 

Pomyśl o swojej firmie, stwórz jej wizję


Twoja firma jest inna niż wszystkie. Przecież nie ma dwóch takich samych kropel wody. Owszem, firm podobnych do Ciebie, działających w tej branży, oferujących te same produkty czy usługi jest wiele. A jednak, każda z Was jest inna. I to na tym, co Cię wyróżnia, co wyróżnia Twoją firmę, powinieneś zacząć budowę jej markę. Przyjrzyj się swojej firmie i sam odpowiedz na pytanie, jaki element sprawia, że jest inna? Co takiego w sobie ma, w czym tkwi jej potencjał? Na jakie elementy chciałbyś, aby Twoi potencjalni klienci, partnerzy biznesowi czy pracownicy, zwrócili w pierwszej kolejności uwagę? Odpowiadając na te pytania, stworzysz zarys wizji. Przyłóż się! Dlaczego? A widziałeś kiedyś trwały dom postawiony na ruchomych piaskach? No właśnie.

 

A pozostając przy tym, co wyróżnia…


Naszą uwagę przyciąga zawsze to, co w tłumie się wyróżnia. Dlatego też sięgając do wnętrza swojej firmy, jej idei i misji, musisz wyróżniające jej elementy podkreślić. I ważne, aby zrobić to w sposób tak samo wyróżniający. Reklama i wiążąca się z nią walka o klienta, toczy się na wielu płaszczyznach. Firmy marketingowe będą oferować Ci więc przede wszystkim najbardziej popularne metody i stawiać na sprawdzone sposoby. Ale ich skuteczność wraz z kolejnymi pojawiającymi się firmami, z kolejnymi kampaniami, niestety maleje. Te same działania stają się nudne. Klient potrzebuje czegoś świeżego. Coś, co się przejadło, może i jest fajne. Ale nie przyciąga. Dlatego nie bój się nowych pomysłów. Wyjdź poza standardy, szablony. Pamiętaj tylko, żeby zachować w tym wszystkim dobry smak. Bo wyróżnić się można zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Jak lepiej?

 

Mierz siły, na zamiary


Gdy masz już wizję swojej firmy, gdy wiesz już, jakie elementy będą stanowiły o jej charakterze, które będą eksponowane i pozwolą Ci się wyróżnić, czas wybrać formę promocji, dostosowując się do nakładów, na jakie możesz sobie pozwolić. Oczywiście, profesjonalnie przeprowadzona kampania odwdzięczy Ci się skuteczną promocją, a tym samym zwiększeniem liczby klientów i wzrostem przewagi nad konkurencją. Jednak błędem jest wydawać tysiące na wszystkie dostępne formy promocji. Lepiej skoncentrować środki na tej, która pozwoli Ci optymalnie trafić do potencjalnego odbiorcy. Nie rzucaj się, jak "Reksio na boczek", gdy tylko jakaś firma zaproponuje Ci kolejną kampanię. Wybierz tę ofertę, która będzie spersonalizowana.

 

I nie zapominaj o sile internetu


W kreacji Twojej marki, w dążeniu do jej jak najwyższej pozycji wśród konkurencji nie możesz pominąć Internetu. Tutaj ważą się losy firm, tu pną się one do góry lub spadają w dół. Dlatego nie możesz sobie pozwolić na to, żeby Twojej firmy tu nie było. Po pierwsze zainwestuj w dobrą stronę internetową. Funkcjonalną, która będzie ciekawą i inspirującą wizytówką. I pamiętaj też o kampaniach prowadzonych na portalach społecznościowych. Są niezwykle skuteczne i, co równie ważne, są jedną z najtańszych form marketingowych, wymagających najmniejszych nakładów.

 

Kontroluj, trzymaj rękę na pulsie


Gdy obrałeś już swoją wizję, realizuj ją konsekwentnie. To, co wyróżniłeś niech pozostanie niezmienione, aby klienci widzieli w Tobie stabilnego partnera. Z drugiej strony pamiętaj, że konsekwencja musi iść w parze z ciągłym rozwojem, ciągłą aktywnością firmy. Bazując na swoich priorytetach, podkreślając najważniejsze dla Twojej firmy wartości, musisz iść do przodu. Jeśli przestaniesz się rozwijać, zaczniesz się cofać. A na to nie możesz sobie pozwolić. I nie pozwolisz, jeśli jednocześnie będziesz cały czas analizować swoją sytuację. Rób to z perspektywy zmian zachodzących na rynku, sytuacji konkurencji a także oczekiwań grupy docelowej. Nie bój się pytać firmy, której zleciłeś promocję o raporty czy wyniki. Pytaj, masz takie prawo, a nawet obowiązek. Jesteś to winien sobie i swojej firmie.

Przełam wreszcie stereotypowe myślenie. Mikroprzedsiębiorstwo, tak samo jak wielka firma, potrzebuje i ma prawo walczyć o to, by być rozpoznawalną marką, by w swojej branży być na samym szczycie. Jeśli więc prowadzisz małą firmę, nie znaczy to, że nie może stać się ona wielką marką. Musisz tylko zaangażować w to nieco czasu i środków. Szybko przekonasz się, że warto.


Spodobał Ci się artykuł? Poleć znajomym:

Autor

Doradca i strateg marketingowy

CEO & Founder IDEAWAY®


Warto przeczytać również

comments powered by Disqus



Twitter

Oddaje głos moim Klientom

Nikt lepiej nie opowie o moim warsztacie pracy niż moi klienci. Tutaj przeczytasz opinie o moich dokonaniach, warsztacie pracy oraz o efektach moich działań. To opisy realnych korzyści wielu współpracujących ze mną firm.

Mam nadzieję, że niedługo w tym miejscu będzie można przeczytać także i Twoje ciepłe słowa o mojej pracy.

Referencje

(...) Jesteśmy pod wrażeniem profesjonalizmu i pewności, z jaką Pan Piotr wyznaczał kolejne działania do podjęcia. Otrzymaliśmy spójną strategię marketingową, zakładającą wszechstronny rozwój, indywidualne rozwiązania i efektywne metody docierania do odbiorców. (...)


Robert Szewczyk
Kierownik d/s Operacji Działan Marketingowych
Pobierz PDF Zetor Polska Sp. z o.o.

Mój biznes
Agencja IDEAWAY®

Jestem założycielem i CEO agencji, która wprowadza nową jakość na rynku marketingu w Internecie.

IDEAWAY®

Okiem eksperta
Piszę dla:

Jestem redaktorem portalu internetowego „Biznes musi sprzedawać” oraz członkiem Klubu Strategów Marketingu.

Klub Strategów MarketinguBiznes Musi Sprzedawać

Bądźmy w kontakcie
Tu mnie znajdziesz

Aktywnie udzielam się także w sieciach społecznościowych. Dodaj mnie do swoich kontaktów.