Twoja firma jest jak dobre wino - im starsza, tym lepsza. Doświadczenie i zrozumienie potrzeb klienta, które przychodzą z czasem, są wartościami bezcennymi. To jak walory smakowe najlepszego Château. Ale w odróżnieniu od dobrego wina, firma potrzebuje czegoś jeszcze. Oryginalna butelka, w której zamknięty został smak Château nie potrzebuje świeżości, podczas gdy wizerunek tak. Dlaczego? Ponieważ dwadzieścia czy trzydzieści lat temu, gdy powstał, trendy były inne. Z czasem jednak zarówno one same, jak i wrażliwość oraz oczekiwania dotyczące standardów wizualnych uległy zmianie.
Obecnie szukamy nowych doznań estetycznych. I nie zapewni nam ich design lat 90-tych czy z początków XXI wieku. Dziś żyjemy inaczej. Co innego nam się podoba. Czym innym zachwycamy. I firma powinna za tym podążać.
Twoja firma jest jak człowiek
Dobrze wiesz, że uczucie znudzenia towarzyszy nam na każdym kroku. Jeśli wyglądamy wciąż tak samo, tak samo się czeszemy i ubieramy, to zwyczajnie jesteśmy nudni. Nawet dla naszych najbliższych. Tracimy atrakcyjność w ich oczach. I tak samo działa wizerunek firmy. Z tym że tu nikt nie składał nam ślubów bycia z nami na dobre i złe. Wybór naszej firmy, korzystania z jej usług w każdej chwili może okazać się nieaktualny. Klient w dowolnym momencie może nas opuścić, zerwać współpracę. Może, ale nie musi… bo w szeroko pojętej reklamie jest miejsce na proces zwany rebrandingiem, który polega na zmianie obecnego wizerunku na taki, który będzie bardziej pożądany.
Nie bój się zmian
Potraktuj je jak wyzwanie. Jak nowe perspektywy, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła. Szukaj inspiracji i wykorzystuj je. Idź do przodu, bo firmy stojące w miejscu, cofają się. Przestają nadążać za oczekiwaniami współczesnego świata. Jeśli myślisz, że doskonała jakość usług wystarczy, abyś miał dla kogo je świadczyć, jesteś w błędzie. Takich firm, jak Twoja, jest wiele. I wciąż pojawiają się kolejne. Dlatego tak ważne jest, abyś odzyskał atrakcyjność w oczach odbiorców. A zrobisz to odświeżając swój wizerunek.
Posłuchaj, co mówią specjaliści
Możesz być najlepszy w tym, co robisz. Ale jeśli nie znasz się na reklamie, odświeżenie wizerunku powierz specjalistom. Rebranding jest bowiem procesem wymagającym ogromnej kreatywności, a także strategicznej błyskotliwości. Aby był skuteczny (bo nieskuteczne też się niestety zdarzają), musi opierać się na szerokiej wiedzy. Ta wiedza łączy w sobie elementy marketingu, designu, analityki internetowej, psychologii biznesu oraz znajomość specyfiki branży, w której funkcjonuje odświeżana firma. Dopiero połączenie tych wszystkich aspektów pozwala na stworzenie kreacji merytorycznej, funkcjonalnej, na najwyższym poziomie wizualnym. Kreacji, która zostanie szybko zauważona, wyróżni Twoją firmę na tle konkurencji, uczyni ją w oczach odbiorców wiarygodną, pomoże Ci dotrzeć do szerokiej grupy docelowej. I nie jest to żadna magia. To są po prostu działania podejmowane przez ludzi, którzy znają się na tym, co robią.
Zmień wizerunek, pozostając wierny zasadom
Rebranding marki ma przynieść zmianę jej wizerunku, ale nie jakości usług - chyba że na lepsze. Jeśli Twoja firma na rynku funkcjonuje już wiele lat, dotychczasowi klienci mają o niej wyrobione zdanie. Zadbaj, aby teraz, gdy Twoja firma stanie się bardziej awangardowa, nowoczesna, zdanie to nie uległo zmianie na gorsze. Niech za bogatym znaczeniowo, zrozumiałym przekazem wciąż kryje się doskonała jakość usług. Wtedy Twój sukces będzie gwarantowany.
Ucz się, nie koniecznie na błędach
Nie patrz na te firmy, którym się nie udało. Spójrz na te, które dzięki rebrandingowi odniosły sukces. Jako przykład podam Ci PKN Orlen, uznawany za lidera największych firm w kraju, jedną z najbardziej etycznych firm świata, najbardziej pożądanego pracodawcę oraz gwaranta doskonałej jakości paliw i znakomitej obsługi. Charakter koncernu - światowy, naftowy, nowoczesny i narodowy w pełni oddaje jego współczesny wizerunek. A przecież do 1999 roku firma istniała jako CPN, będący dziś synonimem obciachu, bylejakości. Bez zmiany wizerunku, bez jego odświeżenia, niemożliwy byłby współczesny sukces firmy.
Każdy wizerunek działa silniej, jeśli od czasu do czasu jest odświeżany. Jeśli Twoja firma powstała w latach 90. lub tuż po roku 2000, to wiedz, że najwyższa pora przyjrzeć się jej identyfikacji wizualnej, w szczególności logotypowi. Czy wpisuje się we współczesne standardy i pragnienia estetyczne odbiorcy? Pytanie retoryczne… a odpowiedzią niech będzie skuteczny rebranding. Polecam ten rodzaj świeżości. Bezcenny.