O ile na każdym niemal kroku spotkać można tysiące porad i wskazówek, jak zrobić reklamę, o tyle trudno jest znaleźć przepis na reklamę, która skutecznie przyciąga i sprzedaje. I właśnie na to chciałbym dziś zwrócić Twoją uwagę. Chcę zachęcić Cię, abyś odrzucił te wszystkie „dobre rady” i poszukał inspiracji tam, gdzie reklama odniosła rzeczywisty sukces - w Apple Inc.
Nieważne jak duża jest Twoja firma
Pewnie pierwszym argumentem, który podniesiesz będzie. że Twoja firma to nie jest międzynarodowa korporacja i nie możesz się z nią równać. I tu mogę się z Tobą zgodzić. Ale nie zgodzę się z tym, że nie możesz czerpać z jej doświadczenia. Techniki, jakie odnajdziemy w marketingu Apple możesz bez obaw i problemów wprowadzić na własne „podwórko”. I naprawdę nie jest ważne to, jak duża jest Twoja firma. Liczy się tylko chęć działania i odniesienia sukcesu. Strategie, które decydują o sukcesie Apple i sprawiają, że jest najcenniejszą firmą świata, są na wyciągnięcie ręki. To nie tajemnica, magia, czy łut szczęścia. To konkretne działania, które także Ty możesz wdrożyć i wykorzystać do osiągnięcia własnego celu.
Ludzie kochają piękno
To właśnie piękno jest kluczową wartością estetyczną w życiu człowieka. Każdy poszukuje jej i pragnie otaczać się nią niemal na każdym kroku. Dlatego tak ważne jest, abyś zagłębił się w procesy zachodzące w umyśle konsumenta, abyś zrozumiał, że jego uwagę przyciągnie właśnie to, co zawiera w sobie pierwiastek piękna. Jeśli mi nie wierzysz, to odpowiedz mi na jedno kluczowe pytanie - co wyróżnia na tle konkurencji wszystkie projekty graficzne Apple? Nie wiesz? Podpowiem Ci - każdy z nich zachwyca swoim wyglądem, zaskakuje, finezyjnie uwodzi. Nieważne, czy jest to nowy model urządzenia, jego opakowanie czy telewizyjny przekaz reklamowy. Design jest kluczowy i po prostu się podoba.
Obraz wart jest więcej niż tysiące słów
Jedną z podstawowych zasad, jakie stosuje Apple w swoim marketingu, jest maksymalizacja obrazu. Dlaczego? Ponieważ obraz jest znacznie bardziej skuteczniejszy niż tekst. I jest od niego znacznie ładniejszy. Obrazem Apple przyciąga uwagę odbiorcy, przemawia do niego wyrażanymi emocjami i zapada w pamięć. Dzięki dużym zdjęciom i ilustracjom, które przewijają się czy to na ulotkach czy w Internecie, Apple tworzy wyjątkową więź z klientem, którą rozwija dobra komunikacja. A te są wartościami bezcennymi. Wartościami, których nie kupisz za pieniądze.
Słowa na wagę złota
Gdy wiesz już, że ważny jest estetyczny przekaz oparty na dużej grafice, chcę zwrócić Twoją uwagę na znaczenie słów. Po pierwsze: im mniej ich będzie, tym lepiej. Po drugie: niech będą one na wagę złota. Ogranicz je do minimum, koncentrując się na prostocie i sednie Twojego przekazu. Nie komplikuj go i nie zaśmiecaj. Im będzie prostszy i konkretniejszy, tym odbiorca łatwiej go zrozumie i zapamięta. Bo musisz przy tym wziąć pod uwagę, że ten sam odbiorca, który czyta Twój przekaz, czyta też przekaz setek, a może nawet tysięcy firm konkurencyjnych. W tym natłoku informacji, jakie wszyscy starają się mu przekazać, Ty bądź konkretny.
Bądź konkretny i wiarygodny
Sam dobrze wiesz, jak często oglądając jakieś reklamy, czy słuchając ich w radio, uśmiechasz się pod nosem i myślisz sobie: „bzdury”. Nie pozwól więc, aby tak myśleli odbiorcy Twojego przekazu. Pracując nad jego estetyką i prostotą, bądź też wiarygodny. Jak tego masz dokonać? Jeśli przyjrzysz się reklamom Apple, to z pewnością zauważysz, że fundamentem każdego przekazu jest nie sama firma, jej specjaliści, czy eksperci, ale… klienci. To oni przedstawieni są z produktami Apple i to oni przekonują o ich wartości. Reasumując, Twój klient będzie o wiele bardziej wiarygodny niż Ty sam. Proste, prawda?
Pozwól, by klient poczuł się wyjątkowo
Jednym z kluczy do sukcesu jest, wspomniany już wcześniej, stopień komunikacji z klientem. I nie chodzi tu tylko o jasność przekazu, ale także standard obsługi, atmosferę i poczucie wyjątkowości. One muszą być wyraźne w każdym podejmowanym działaniu marketingowym. Klient musi czuć, że wybierając Twoją ofertę wkroczy do świata pełnego pozytywnych emocji, gdzie będzie czuł się kimś ważnym, gdzie będzie po prostu czuł się dobrze.
Symbol Apple Inc., strategia firmy i podejmowane przez nią działania, to rzeczywisty klucz do sukcesu. Sukcesu, który przecież jest niezaprzeczalny. I który Ty również możesz osiągnąć. Mam nadzieję, że zainspirowałem Cię do podjęcia konkretnych działań. Teraz pozostaje mi już tylko trzymać kciuki. Powodzenia.