Masz własną firmę? Tworzysz produkty czy usługi, które chciałbyś, żeby po prostu dobrze się sprzedawały? Krzyczysz wręcz, że jesteś najlepszy, najbardziej konkurencyjny na rynku, ale nikt Cię nie słucha? No właśnie. Bo ludzie słuchają, ale nie słyszą. Widzą, ale nie dostrzegają. A to dlatego, że tak samo jak Ty, postępują setki innych firm. Wszystkie krzyczą, a do odbiorcy dochodzi tylko szum zmieszanych ze sobą informacji. Co to znaczy dla Ciebie? Że wreszcie musisz nauczyć się komunikować. Możesz korzystać z najlepszych mediów, wykorzystywać najskuteczniejsze formy dotarcia do klienta, ale … jeśli nie nauczysz się z nim skutecznie komunikować sukces nie będzie należał do Ciebie. Przykre? Na pewno, ale jakże prawdziwe…
Strategia komunikacji - o czym my mówimy?
Tak, komunikacja z klientem wymaga opracowania skutecznej strategii. I uwierz, że to nie jest strata czasu, ale skuteczny sposób, aby spośród wszystkich przekazów reklamowych, jakie każdego dnia docierają do konsumenta, Twój został usłyszany, dostrzeżony i zapamiętany. Strategia to napisany przez Ciebie scenariusz, który przekona czytelnika (klienta), aby skorzystał z Twojej oferty. W scenariuszu tym Ty sam musisz odpowiedzieć na pytania: Co chcesz powiedzieć? Komu? Jak? Kiedy? Gdzie?
Po pierwsze: poznaj swojego odbiorcę
Budowa strategii komunikacji musi opierać się na wiedzy o klientach, jego rzeczywistych potrzebach oraz preferencjach. Inaczej nie uda Ci się przekonać ich, aby kupili Twoją ofertę. Musisz poznać ich realne potrzeby i wykazać się umiejętnością ich zaspokojenia. Nadmiar przekazów reklamowych, które do nich docierają sprawia, że przestają być efektywne. Jeśli jednak uderzysz w sedno, wyjdziesz naprzeciw poznanym oczekiwaniom, Twój przekaz nie straci swojej efektywności. Wręcz przeciwnie - dotrze i zostanie odebrany tak, jak Ty byś sobie tego życzył.
Jak nie zginąć w szarej rzeczywistości?
Zasada jest jedna: Wyróżnij się lub zgiń! Pozwól się usłyszeć i dostrzec. Twoja firma jest jedną z wielu. Ale jedyną, która ma „to coś”. I Twoim zadaniem jest „to coś” odnaleźć. W tym celu musisz dokonać analizy ofert konkurencji. Przyjrzyj się temu, co oni robią i co oferują swoim klientom. A później odpowiedz na pytanie, pod jakim względem Twoja oferta jest lepsza. Analiza przewagi konkurencyjnej to podstawa. Ona wskaże Ci także, jakie potrzeby klientów zaspokaja konkurencja. Pokaże, co dla nich jest najważniejsze. Gdy znajdziesz swoje „to coś”, wykreujesz taki obraz swojej marki, który jednoznacznie będzie kojarzył się nabywcom.
Strategia- konkretne pytania, konkretne odpowiedzi
Tworząc strategię, musisz stawiać konkretne pytania i udzielać na nie konkretnych odpowiedzi. Jeśli wiesz już: co chcesz powiedzieć? komu? jak? kiedy? i gdzie?, czas odpowiedzieć na kolejne pytania:
• po co ta kampania? jaki jest powód, dla którego ją planujesz?
• jaki typ wybierasz: wizerunkowy, produktowy, czy taktyczny/promocyjny?
• jaka jest grupa docelowa reklamy i jaki instynkt stanie się inspiracją dla niezapomnianej kreacji?
• co kampania ma przekazać przede wszystkim?
• jakie ma przynieść korzyści racjonalne i emocjonalne?
• jaki ma być ton i charakter przekazu?
Formułując strategię komunikacji należy jednocześnie określić sposób dotarcia do odbiorcy. Wybór konkretnego zestawu punktów styku klienta z reklamą jest działaniem strategicznym. Mając świadomość, że potencjalnych punktów jest wiele, musimy wybrać te, które dla nas będą najbardziej efektywnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.
Efektywność strategii - od czego zależy nasz sukces?
Aby strategia komunikacji przyniosła oczekiwany efekt, musisz postawić na najwyższą jakość kontaktu. Bo tak jak ludzie mogą do siebie mówić, ale ze sobą nie rozmawiać, tak przekaz reklamowy może nie dotrzeć do odbiorcy, choć fizycznie ujrzy go on i usłyszy. Aby tak się nie stało, przekaz musi:
• wyróżniać się spośród innych reklam, a cechy, które mu w tym pomogą to kreatywność, zaangażowanie oraz świadomość;
• być czytelny; odbiorca nie może mieć problemu z jego odkodowaniem i z łatwością powinien go zapamiętać i odtworzyć;
• mieć w sobie siłę perswazji.
Tworząc strategię komunikacji pamiętaj, że kluczem jest świadomość rynku oraz konsumentów. Ta świadomość pomoże Ci stworzyć trwały i unikalny wyróżnik marki, dzięki któremu nie zginiesz, a zajmiesz trwałe miejsce na rynku!