Już w starożytności wiedziano, że bez dobrej strategii, trudno jest odnieść sukces. Co prawda wtedy strategia koncentrowała się wokół planowania wojen. Ale skoro wtedy to właśnie ona decydowała o tym, czy wojska wracały „z tarczą, czy na tarczy”, nie sposób nie docenić jej roli i we współczesnym świecie. A gdy tak przyjrzymy się walce, jaką współczesne firmy muszą podejmować, aby nie tylko zaistnieć na rynku, ale i zająć tam stałe miejsce, dochodzimy do wniosku, że współczesny sukces wymaga dobrego planowania, wymaga dobrej strategii. No właśnie - dobrej. Tylko co to znaczy?
Strategia- zacznij od tego, by ją dobrze zrozumieć
Strategia to nie może być puste hasło. Owszem, „mamy dobrą strategię” brzmi dumnie. Podnosi prestiż Twojej firmy zarówno w Twoich oczach, jak i oczach pracowników. Ale jeśli to tylko puste hasło, ten prestiż szybko spadnie, a i Ty sam doznasz szybkiego i bolesnego upadku. Dlatego w pierwszej kolejności musisz zdać sobie sprawę z tego, czym jest strategia. Poznaj ją, a przekonasz się, jak wiernym będzie przyjacielem dla Twojej firmy.
Fundamentem każdej strategii jest cel strategiczny, jaki stawiasz przed swoją firmą. To wokół niego będziesz tworzył wizję rozwoju. Dla jego osiągnięcia napiszesz też scenariusz działań, wyznaczając jednocześnie ich kierunek oraz tempo. Będzie on opierał się o długookresowe plany, a także przyjęte zasady postępowania. W strategii musisz wykorzystać potencjał drzemiący w Twojej firmie - zarówno ludzki, finansowy, jak i technologiczny.
Zastanawiasz się po co to wszystko?
To przyjrzyj się takim firmom jak McDonalds czy IBM. Teraz już rozumiesz? Budowanie strategii nie jest łatwe. Wymaga ogromnego zaangażowania i ciężkiej pracy, umiejętności analitycznego myślenia i ogromnej kreatywności. I wymaga czasu. Ale nie jest jego stratą! Dobrze zaplanowana strategia, odpowiedzialnie i konsekwentnie wdrażana to wymierne korzyści. Po pierwsze zapewni Ci to, na co najbardziej liczysz, czyli większą sprzedaż i zyski. A poza tym:
• łatwiej skupisz się na możliwościach i zagrożeniach. Pierwsze wykorzystasz jako środek napędowy, drugich będzie Ci łatwiej uniknąć;
• zidentyfikujesz narzędzia, wykorzystanie których pozwoli Ci skutecznie zwalczyć konkurencję i zdobyć jeszcze większe udziały w rynku, zdobywając nowych klientów;
• spośród wszystkich metod promocji, strategia wskaże Ci te, które są najbardziej efektywne. Skupiając się jedynie na nich zaoszczędzisz nie tylko pieniądze, ale też i czas;
• dzięki niej określisz swoją przewagę konkurencyjną i dowiesz się, jak skutecznie ją wykorzystać;
• sprawi, że komunikacja w Twojej firmie stanie się o wiele efektywniejsza. I to zarówno na płaszczyźnie kontaktu z pracownikami, jak i z partnerami i klientami;
Jak wykreować optymalną strategię?
Wiesz doskonale, że wiele firm nie odnajduje swojego miejsca na rynku. I w wielu przypadkach winę za to ponosi bądź brak strategii, bądź to, że po prostu została źle opracowana. Jak uniknąć błędów?
1. Myśl systemowo. Twoja firma to całość i jako całość będzie realizowała strategię, a jednocześnie odczuwała jej skutki. Układając ją, analizuj więc szeroki kontekst funkcjonowania firmy w zmieniających się warunkach.
2. Bądź ambitny. Proste rozwiązania niewymagające ani zaangażowania, ani nakładu pracy, nigdy nie prowadzą do sukcesu. A Ty przecież chcesz go osiągnąć.
3. Pamiętaj, że do odważnych świat należy! Nie bój się ryzyka. Jeśli chcesz osiągnąć sukces i stawiasz przed sobą ambitne cele - ono wpisane jest w Twoją rzeczywistość.
4. Myśl kreatywnie, otwórz się na poszukiwanie nowych rozwiązań. Bo choć strategia to działania o wielowiekowej tradycji, wymagają od Ciebie także twórczego myślenia, opartego na intuicji i wyczuciu.
5. Bądź praktyczny. Twoja strategia ma być scenariuszem możliwym do zrealizowania w konkretnym momencie i konkretnych warunkach, a nie czystą abstrakcją.
Przejdź do tworzenia strategii, czyli...
• określ docelową grupę odbiorców - bo musisz wiedzieć do kogo kierujesz swoją ofertę;
• określ elementy, które wyróżnią Twoją firmę na tle konkurencji;
• zdefiniuj cele marketingowe i sposób ich realizacji- ma być precyzyjnie i konkretnie;
• oszacuj koszty realizacji strategii.
Droga, jaką wyznaczysz swojej firmie poprzez ustaloną strategię, może doprowadzić ją na sam szczyt. W tej wędrówce pamiętaj jednak, że nie jesteś tu jedynym graczem. Dlatego na koniec przytoczę Ci słowa Alberta Einsteina: „Musisz nauczyć się zasad gry. A potem - grać lepiej niż wszyscy inni”.