Strona główna Blog Brief: snobizm czy konieczność?

Brief: snobizm czy konieczność?

Brief: snobizm czy konieczność?

Wiele agencji marketingowych (zwłaszcza średnich i dużych) przed rozpoczęciem pracy podstawia Klientowi pod nos brief. Klient znajduje w nim szereg pytań – od dosyć oczywistych do czasem zupełnie nietypowych. I tu zaczyna mu kiełkować myśl, że może z tym briefem „to nie jest tak”, może to tylko sposób agencji na wyróżnienie się i większe zaangażowanie Klienta...? Po co właściwie pisać brief, skoro wszystko jest proste i oczywiste, bo działamy podobnie jak firma X, Y i Z z naszej branży? Wystarczy przejrzeć ich strony WWW i nic więcej nie trzeba dodawać!

 

Zatem: do czego właściwie jest nam potrzebny brief?

 

W swojej działalności od wielu lat nie wypuszczam Klientów z biura bez briefu. Nie dosłownie – ponieważ często spotykam się z nimi w ich biurze. Ale nie zacznę współpracy bez dokładnie wypełnionego briefu. Kiedyś, kilka razy – na wyraźną prośbę firm – próbowałem ominąć brief, ale na ogół kończyło się to katastrofą i kompletnym nieporozumieniem.

 

Brief jak wywiad lekarski

 

Lekarz może zlecić dokładniejsze analizy, osłuchać, sprawdzić gardło, puls, ciśnienie, ale i tak w pierwszej kolejności zapyta pacjenta o samopoczucie. Bez ustalenia, z jaką dolegliwością pacjent do niego przychodzi, nie zacznie badania. A jeśli nie ma karty z historią choroby, pyta dodatkowo o poprzednie dolegliwości, stosowane leczenie i efekty.

 

Gdy zgłasza się do mnie firma, mogę zaproponować jej alternatywną metodę „leczenia” problemów marketingowych: np. stronę WWW zamiast ulotek albo banner przy ruchliwej drodze zamiast oklejenia szyb w podwórzu, gdzie mieści się jej siedziba. Ale najpierw muszę wiedzieć więcej o samej firmie.

 

Firmy X, Y, Z z Twojej branży nic nie mówią o TWOJEJ firmie

 

Dlatego w briefie tak ważne jest, by skoncentrować się na Twojej działalności, historii Twojej firmy, Twojej własnej ofercie. Jeśli skopiujesz rozwiązania firmy X być może będziesz zadowolony dziś, na pierwszy rzut oka – ale radość nie potrwa długo. Nie chcesz przecież, by ktoś poszedł Twojej do konkurencji przez pomyłkę – myśląc, że przychodzi do Ciebie.

 

Przede wszystkim: nie obawiaj się

 

Wypełnianie briefu to nie egzamin. Jeśli czegoś nie pamiętasz, nie jesteś pewien albo chcesz naradzić się ze wspólnikiem lub współpracownikami – poproś o czas. Weź ze sobą pytania lub poproś o przesłanie ich mailem i ustal, w jakim terminie podasz odpowiedź.

 

Nie obawiaj się, że wypadniesz nieprofesjonalnie. Jeśli pytanie jest dla Ciebie niejasne – dopytaj. Jeśli nie jest ono dla Ciebie ważne, bo np. nie masz pomysłu na styl strony WWW, a w briefie pojawia się taka kwestia – zostaw puste miejsce. Brief ma sprawić po prostu, by agencja dobrze poznała Twoją firmę, zanim cokolwiek dla niej przygotuje.


Wykorzystaj brief jako inspirację. Często miałem do czynienia z sytuacją, w której jakieś pytanie z briefu okazywało się dla Klientów pomocne spojrzeniu na firmę z nieco innego punktu widzenia. Wykorzystaj to!
 


Spodobał Ci się artykuł? Poleć znajomym:

Autor

Doradca i strateg marketingowy

CEO & Founder IDEAWAY®


Warto przeczytać również

comments powered by Disqus



Twitter

Oddaje głos moim Klientom

Nikt lepiej nie opowie o moim warsztacie pracy niż moi klienci. Tutaj przeczytasz opinie o moich dokonaniach, warsztacie pracy oraz o efektach moich działań. To opisy realnych korzyści wielu współpracujących ze mną firm.

Mam nadzieję, że niedługo w tym miejscu będzie można przeczytać także i Twoje ciepłe słowa o mojej pracy.

Referencje

(...) Jesteśmy pod wrażeniem profesjonalizmu i pewności, z jaką Pan Piotr wyznaczał kolejne działania do podjęcia. Otrzymaliśmy spójną strategię marketingową, zakładającą wszechstronny rozwój, indywidualne rozwiązania i efektywne metody docierania do odbiorców. (...)


Robert Szewczyk
Kierownik d/s Operacji Działan Marketingowych
Pobierz PDF Zetor Polska Sp. z o.o.

Mój biznes
Agencja IDEAWAY®

Jestem założycielem i CEO agencji, która wprowadza nową jakość na rynku marketingu w Internecie.

IDEAWAY®

Okiem eksperta
Piszę dla:

Jestem redaktorem portalu internetowego „Biznes musi sprzedawać” oraz członkiem Klubu Strategów Marketingu.

Klub Strategów MarketinguBiznes Musi Sprzedawać

Bądźmy w kontakcie
Tu mnie znajdziesz

Aktywnie udzielam się także w sieciach społecznościowych. Dodaj mnie do swoich kontaktów.