Niedawno rozmawiałem z klientem, który powiedział, że sam zrobi sobie logo firmy i prostą stronę, a później przekaże to agencji, żeby „dorobiła” do tego dobrą komunikację reklamową.
Przypomniałem sobie, że przecież nie po raz pierwszy ktoś mówi mi: „Sam przygotuję sobie logo”. Dlaczego tak się dzieje? Większość osób myśli, że logo to znaczek. To punkt, który trzeba „odbębnić” i iść dalej z marketingiem. Na pytanie, jakie ma być logo, takie osoby odpowiedzą, że ładne.
Dlatego zacznijmy od podstaw
Duże marki potrafią wydać miliony na nowe logo i stronę WWW. Oczywiście pieniądze nie trafiają tylko do grafika – zmiana logo w dużej firmie to zmiana kolorystyki, wystroju i wszystkich materiałów w każdej jej siedzibie – od największego banneru po najmniejszą ulotkę i wizytówkę. Dużo łatwiej byłoby zatem nie zmieniać nic przez lata. A jednak firmy wydają na rebranding nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt milionów. Dlaczego tak robią?
Dobry – czyli spójny marketing – wyróżnia je na rynku. Ale na ogół do stworzenia tego spójnego wizerunku nie wystarczy dyrektor i dział marketingu w samej firmie. Ogłasza się konkursy i przetargi, zatrudnia agencje, a nawet pojedynczych specjalistów z zewnątrz.
Bo dobry marketing wymaga spojrzenia z dystansu.
Znajdź agencję i przedstaw jej swoje pomysły
Twój pomysł może być dobry, ale jego realizację warto powierzyć osobom o większym doświadczeniu.
Przed wizytą u lekarza też wiesz, co Cię boli, ale nie stawiasz sam diagnozy. Nie usuwasz sobie zęba, choć wiesz, że jest do usunięcia. Nie prosisz lekarza o stetoskop, żeby samemu osłuchać się przy przeziębieniu, a później poprosić tylko o receptę.
Dyskutuj o swoich pomysłach
O pomysłach zawsze dobrze jest rozmawiać. Jeśli masz zatem jakiś szkic – narysuj go. Ale dla agencji, do której się zwrócisz, najważniejsze będą:
1. Charakter
2. Mocne strony
3. Historia
4. Cele
Twojej firmy. To właśnie na ich podstawie buduje się całą strategię promocji. Dlatego wszystkie elementy, także logo, strona internetowa, wizytówki muszą podążać w jednym kierunku.
Agencja, która przyjmuje od Ciebie zlecenie, ponosi odpowiedzialność za każdy element marketingu, który jej powierzasz. Dlatego jej działania będą skuteczniejsze, jeśli pozwolisz jej planować wszystko, od początku, do końca.
Ale ta zasada działa w dwie strony
Agencja nie zacznie pracy bez dobrego rozpoznania Twojej firmy. Jeśli ktoś twierdzi, że może zaprojektować dla Ciebie logo lub stronę WWW, znając tylko nazwę firmy i branżę, w której działasz – podziękuj za współpracę.