Plan marketingowy jest jak mapa żeglarska: można wyruszyć bez niej na morze, ale nie należy wówczas oczekiwać, że trafi się do celu. Można raczej – i to z dużym prawdopodobieństwem – spodziewać się poważnych kłopotów.
Plan marketingowy to Twoja droga do celu, rozpisana na etapy
Dla wielu osób firmowy sukces jest łutem szczęścia. Owszem, niektóre pomysły na dobry biznes są dziełem przypadku. Ale nie daj sobie wmówić, że za udane kampanie odpowiada szczęśliwy traf. Gdyby tak było, większość kampanii znanych marek okazałaby się nietrafiona, a tylko niektóre zgarniałyby z rynku potężny przychód. Dzieje się jednak inaczej: kampanie operatorów telefonii komórkowej, kosmetyków, komputerów i tabletów, sieci ze sprzętem RTV/AGD itd. – w zdecydowanej większości przypadków zwracają się z nawiązką!
Udane akcje marketingowe wielkich firm łączy jedno: dobrze przemyślany plan
Nie potrzebujesz dużego budżetu, by z powodzeniem rozkręcić małą lub średnią firmę. Ale potrzebny jest Ci dobry plan. W tym planie musisz określić:
Po co jesteś na rynku? Co chcesz osiągnąć? Zarysuj najważniejszy cel, bo to on musi Cię prowadzić. Określaj cele możliwie jak najdokładniej: zarówno dla całej firmy, jak i dla konkretnej kampanii/ produktu.
Gdzie jesteś na rynku? Jaka jest Twoja sytuacja wśród konkurencji? Z kim konkurujesz? Jakie są Twoje szanse i mocne strony? Co Ci zagraża i podkopuje Twoją pozycję?
Kogo chcesz przyciągnąć? Czy Twoi klienci wiedzą, że na rynku istnieje taki produkt/ rozwiązanie, jak Twój? Czy w ogóle mają świadomość, że jest im potrzebny?
W jaki sposób chcesz rozmawiać z klientami? Jaka jest Twoja strategia komunikacji? Pamiętaj, że reklama jest rozmową. Poprzez ulotki, plakaty, spoty Twoja firma mówi do klientów. Czasem ma na to tylko ułamek sekundy, czasem pół minuty. Ale wszystkie wypowiedzi muszą składać się w całość! Kampania „od Sasa do Lasa” to marketingowe samobójstwo.
Co i w jaki sposób promujesz? Które produkty ma objąć kampania? Jaki ma być cel kampanii? W jakich mediach/ kanałach trzeba zamieścić reklamę, by zobaczyły ją odpowiednie grupy osób? Co trzeba w tych reklamach podkreślać? A może trzeba budować kampanię stopniowo: najpierw powiedzieć klientom „potrzebujecie produktu, który...”, a później powiedzieć im „tu jest produkt, który spełnia Wasze potrzeby”.
Najważniejsze: patrz daleko, ale nie wypuszczaj z dłoni steru
Zawsze kontroluj na bieżąco, czy Twoje działania są skuteczne. Nie oceniaj marketingu dopiero po przeprowadzeniu szeregu kampanii – efekty sprawdzaj co pewien czas.